Je nám velice líto, že ztrácíte svého blízkého. Chtěli bychom Vám ulehčit tyto dny, proto Vám nabízíme stručný popis, jak postupovat při vyřizování náležitostí spojených s úmrtím blízké osoby.
O úmrtí pacienta je ošetřujícím lékařem (mimo běžnou pracovní dobu lékařem ve službě) informována zpravidla telefonicky osoba blízká, případně osoba, která je jako příjemce citlivých dat při příjmu do nemocnice uvedena ve zdravotnické dokumentaci hospitalizovaného. Nezbytné informace týkající se úmrtí podává ošetřující lékař oddělení, kde byl pacient hospitalizován.
Dle platných právních předpisů mohou být osobě blízké, která je jako příjemce citlivých dat při příjmu do nemocnice uvedena ve zdravotnické dokumentaci hospitalizovaného, vydány osobní věci zemřelého. Po předložení občanského průkazu je předáno oblečení, věci osobní potřeby a zubní náhrady.
Osoba blízká, která je jako příjemce citlivých dat při příjmu do nemocnice uvedena ve zdravotnické dokumentaci hospitalizovaného, potvrdí převzetí věcí podpisem, uvede číslo občanského průkazu a vazbu k zemřelému. Předání osobních věcí po zemřelém provede službu konající sestra oddělení.
Cennosti, vkladní knížky, šperky, drahé kovy, hodinky, cenné papíry, bankovní karty, hotové peníze tuzemské i zahraniční, mobilní telefon včetně SIM karty a rovněž klíče od bytu/domu event. motorových vozidel zemřelého podléhají dědickému řízení. Také částka starobního důchodu v případě, že byla z důvodu nepřevzetí zaslána na depozitní účet, podléhá dědickému řízení. Pozůstalost je hlášena místně příslušnému okresnímu soudu a je uložena v depozitu nemocnice do doby vydání rozhodnutí o dědictví.
Pro pozdější vyzvednutí pozůstalosti budete potřebovat pravomocné rozhodnutí o dědictví a občanský průkaz. Pozůstalost lze vyzvednout v pracovních dnech od 7,00 do 15,00 hod. na oddělení, kde pacient zemřel. Pokud některý účastník dědického řízení (dědic či vedlejší účastník – zaměstnavatel) potřebuje některou věc patřící do dědictví po zemřelém (např. klíče od bytu z důvodu zajištění oděvu pro zemřelého, zajištění zvířat, odstranění havárie nebo služební notebook, apod.) učiní na základě jeho důležitého zájmu neodkladné opatření kterýkoliv soud.
Dědické řízení se zahajuje, jakmile se příslušný soud dozví o úmrtí. Soud pověří projednáním dědictví notáře. K vyřízení dědického řízení budete notářem vyzváni písemně.
Úmrtní list nevydává nemocnice, ale obecní úřad pověřený vedením matriky, v jehož obvodu osoba zemřela. Tam si ho může v úředních dnech vyzvednout pouze přímý příbuzný (manžel, manželka, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci), nebo úmrtní list obdrží doporučeně poštou. Lhůta na vystavení úmrtního listu je stanovena na 30 dnů od dodání potřebných dokladů.
Kam odevzdat doklady zemřelého
V případě, že došlo k úmrtí ve zdravotnickém zařízení, zajišťuje uložení těla toto zdravotnické zařízení po dobu 72 hodin od úmrtí nebo od provedení pitvy, byla-li provedena Pokud zdravotnické zařízení po uplynutí 72 hodin od úmrtí/pitvy nemůže vlastními kapacitami zajistit další uložení těla zemřelého, zajistí jeho uložení u pohřebního ústavu, který si pozůstalí vybrali.
Pozůstalí mají právo na výběr pohřební služby. Zaměstnanci nemocnice nejsou oprávněni poskytovat informace o službách pohřebních firem a nemocnice není zprostředkovatelem sjednání pohřbu. Šaty pro přípravu zemřelého ke smutečnímu obřadu přijímá pohřební služba případně i patologie.
Doklady, které jsou zapotřebí k objednání pohřbu:
Podmínky nároku na pohřebné stanoví zákon č. 117/1995 Sb., Zákon o státní sociální podpoře. Nárok na pohřebné zaniká, nebyl-li uplatněn ve lhůtě 1 roku ode dne pohřbení, a to na předepsaném formuláři. Potřebné informace, vč. formuláře v elektronické podobě lze získat na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí v sekci státní sociální podpora (www.mpsv.cz). Zde je také možno nalézt výčet dokumentů, které je třeba k žádosti doložit.
Žádost pozůstalé osoby vyřizuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Další podrobné informace získají pozůstalí na důchodovém oddělení Okresní správy sociálního zabezpečení dle místa svého bydliště nebo na webových stránkách ČSSZ, (www.cssz.cz), Ministerstva práce a sociálních věcí, (www.mpsv.cz). Příslušníci ozbrojených složek se mohou obracet na stránky svých rezortních ministerstev (Ministerstvo vnitra, Ministerstvo obrany, Ministerstvo spravedlnosti).
Jestliže měl zemřelý uzavřenou životní pojistku, nebo penzijní připojištění, zažádejte příslušnou pojišťovnu o vyplacení pojistného. K tomuto je nutno doložit úmrtní list a smlouvu pojištěného.
Na základě Nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci, existuje nárok na pracovní volno s náhradou mzdy:
Je výhodné, pokud se v rodině nebo mezi přáteli nachází někdo, kdo nám může poskytnout svoji pomoc nebo radu a aktivně se zapojit do přípravy pohřbu. Pokud nikoho takového ve svém okolí nemáte, měli byste mít možnost prokonzultovat potřebné aktivity s někým, kdo má o těchto záležitostech povědomí.
Kvalifikované poradenství ohledně organizace pohřbu a nájmu hrobu nabízí:
Kvalifikované poradenství ohledně vyrovnání se se smutkem a žalem nabízí:
Víme, že toto období nebude pro Vás lehké. Pokud budete potřebovat jakoukoliv informaci nebo pomoc, můžete se s důvěrou obrátit sociální pracovnici Městský úřad Roudnice nad Labem, Oddělení sociální práce, tel.: 416 850 169.
Přejeme Vám hodně sil v tomto těžkém období.