Vážení pozůstalí,
je nám velice líto, že ztrácíte svého blízkého. Chtěli bychom Vám ulehčit tyto dny, proto Vám nabízíme stručný popis, jak postupovat při vyřizování náležitostí spojených s úmrtím blízké osoby.
O úmrtí pacienta je ošetřujícím lékařem (mimo běžnou pracovní dobu lékařem ve službě) informován zpravidla telefonicky osoba blízká, případně osoba, která je jako příjemce citlivých dat při příjmu do nemocnice uvedena ve zdravotnické dokumentaci hospitalizovaného. Nezbytné informace týkající se úmrtí podává ošetřující lékař oddělení, kde byl pacient hospitalizován.
Dle platných právních předpisů může být osobě blízké, která je jako příjemce citlivých dat při příjmu do nemocnice uvedena ve zdravotnické dokumentaci hospitalizovaného, po předložení občanského průkazu předáno oblečení, věci osobní potřeby a zubní náhrady.
Osoba blízká, která je jako příjemce citlivých dat při příjmu do nemocnice uvedena ve zdravotnické dokumentaci hospitalizovaného, potvrdí převzetí věcí podpisem, uvede číslo občanského průkazu a vazbu k zemřelému. Předání osobních věcí po zemřelém provede službu konající sestra oddělení.
Cennosti, vkladní knížky, šperky, drahé kovy, hodinky, cenné papíry, bankovní karty, hotové peníze tuzemské i zahraniční, mobilní telefon včetně SIM karty a rovněž klíče od bytu/domu event. motorových vozidel zemřelého podléhají dědickému řízení. Také částka starobního důchodu v případě, že byla z důvodu nepřevzetí zaslána na depozitní účet, podléhá dědickému řízení. Pozůstalost je hlášena místně příslušnému okresnímu soudu a je uložena v depozitu nemocnice do doby vydání rozhodnutí o dědictví.
Pozůstalost lze vyzvednout v pracovních dnech po předchozí telefonické domluvě na tel. čísle 731 694 962 u sociální pracovnice (budova následné péče – spodní část areálu nemocnice). K vyzvednutí pozůstalosti budete potřebovat pravomocné rozhodnutí o dědictví a občanský průkaz. V případě, že pozůstalost potřebuje vyzvednout jiná osoba než je uvedena v rozhodnutí o dědictví, potřebuje navíc úředně ověřenou plnou moc.
Pokud některý účastník dědického řízení (dědic či vedlejší účastník – zaměstnavatel) potřebuje některou věc patřící do dědictví po zemřelém (např. klíče od bytu z důvodu zajištění oděvu po zemřelém, zajištění zvířat, odstranění havárie nebo služební notebook, apod.), je nutné požádat určeného notáře – soudního komisaře o povolení.
V případě, že došlo k úmrtí ve zdravotnickém zařízení, zajišťuje uložení těla toto zdravotnické zařízení. Naše zdravotnické zařízení po uplynutí 72 hodin od úmrtí/pitvy nemůže vlastními kapacitami zajistit další uložení těla zemřelého, proto je nutné neprodleně po oznámení úmrtí kontaktovat Vámi vybranou pohřební službu, která zajistí převoz těla do svého zařízení.
Pozůstalí mají právo na výběr pohřební služby – vybraná pohřební služba si vyzvedne příslušný díl listu o prohlídce zemřelého, proto je nutné neprodleně po oznámení úmrtí kontaktovat Vámi vybranou pohřební službu, která zajistí převoz těla do svého zařízení.
Pracovníci nemocnice nejsou oprávněni poskytovat informace o službách pohřebních firem a nemocnice není zprostředkovatelem sjednání pohřbu.
Šaty pro přípravu zemřelého ke smutečnímu obřadu přijímá pohřební služba. Doklady, které jsou obvykle zapotřebí k objednání pohřbu:
Osobní doklady, které jste předali pohřební službě, odevzdává na příslušné místo tato pohřební služba. Zbylé doklady zemřelého odevzdejte orgánům pověřeným k jejich vydávání.
Úmrtní list vystavuje a vydává obecní úřad pověřený vedením matriky, v jehož obvodu osoba zemřela. Tam si ho může v úředních dnech vyzvednout pouze přímý příbuzný (manžel, manželka, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci), nebo zplnomocněné osoby. Úmrtní list obdrží doporučeně poštou. Lhůta na vystavení úmrtního listu je stanovena na 30 dnů od dodání potřebných dokladů.
Dědické řízení soud zahájí po obdržení úmrtního listu, který zasílá matrika obecnímu úřadu. Soud pověří projednáním dědictví notáře. K vyřízení dědického řízení budete notářem vyzváni písemně.
Podle zákona č. 117/1995 Sb., Zákon o státní sociální podpoře, jednorázová sociální dávka ve výši 5 000 Kč náleží osobě, která vypravila pohřeb:
Podmínky ohledně trvalého pobytu a výjimek jsou uvedeny v zákoně č. 117/1995 Sb. – §3, §47-48
Pokud splňuje podmínky nároku na pohřebné více osob, náleží tato dávka osobě, která uplatní nárok na dávku jako první. Nárok na pohřebné vzniká dnem pohřbení. Nárok na pohřebné zaniká, nebyl-li uplatněn ve lhůtě 1 roku ode dne pohřbení. Žádost a vyřízení na Úřadu práce ČR, formulář je možné získat na této adrese nebo přímo na pobočce.
Žádost pozůstalé osoby vyřizuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Další podrobné informace můžete získat na stránkách: https://www.cssz.cz/pozustalostni-duchody-podrobne, nebo přímo na pobočkách okresní správy sociálního zabezpečení dle místa svého bydliště.
V případě, že se po úmrtí blízké osoby dostanete do finanční tísně, můžete se obrátit na Úřad práce ČR, kde Vám poradí případně pomohou s vyřízením Dávek hmotné nouze či Státní sociální podpory. V případě zadlužené je možné se obrátit na občanskou poradnu ve Vrchlabí (telefon: 499 620 431, 731 598 850, 739 685 113, https://dk.charita.cz/jak-pomahame/op/)
Na základě Nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci, existuje nárok na pracovní volno s náhradou mzdy:
Přejeme Vám hodně sil v tomto těžkém období.